Jikke: handpop als pedagogisch hulpmiddel.
Herkenning
Jikke is een kind met het kind, heeft een zelfde belevingswereld, ze loopt tegen dezelfde problemen aan en heeft dezelfde angsten, emoties, gevoelens, interesses, ervaringen, wensen, dromen, ontdekkingsdrang en nieuwsgierigheid als een kind.
Jikke is een kind
Jikke is een handpop, ze wordt ingezet als pedagogisch hulpmiddel en spreekt in Ik-boodschappen. Jikke verplaatst zich vooral in het kind. Jikke is een gelijkwaardig vriendje, geen opvoeder. Daardoor kan ze dingen zeggen die wij als opvoeder niet zouden zeggen, dingen die voor een kind heel herkenbaar zijn. Jikke is geen betweter of het braafste meisje van de klas. Ze veroordeelt niet en heeft vooral interesse in de motieven van een kind.
Handpop als pedagogisch hulpmiddel
Jikke kan onszelf en de ander door spel een spiegel voorhouden om verder te kunnen groeien. Door het inzetten van een handpop als pedagogische hulpmiddel worden kinderen zelfbewuster en weerbaarder naarmate ze meer te weten komen over zichzelf, ontdekken wie ze zijn, wat ze willen, wat ze denken en wat ze voelen. Jikke biedt een positieve ondersteuning.
Jikke heeft lef
Jikke durft zich te uiten, stelt vragen, toont kwetsbaarheden en angsten, is niet bang om fouten te maken en stelt zich open voor alternatieven. Ze gaat op een gezonde manier met problemen om, is zelfbewust en heeft een goed zelfvertrouwen.
Respect
Jikke is gericht op het maken van contact en het uitnodigen van kinderen tot deelname, maar pusht niet. Ze respecteert de keuze van elk kind, ze vindt niets raar of stom, denkt niet in termen van goed of fout. Ze heeft alles in zich om uit te groeien tot tot een volwaardige handpop als pedagisch hulpmiddel. Jikke kan kinderen helpen zich verder te ontwikkelen, stimuleren om grenzen te verleggen, zichzelf te uiten, te oefenen met nieuwe vaardigheden en de wereld om zich heen te verkennen op een veilige laagdrempelige manier.
(pop als pedagogisch hulpmiddel- Helen Meurs)